Det råkar händelsevis förhålla sig så att de flesta framstående kompositörer som har funnits är män. Det hävdas givetvis att kvinnor inte gavs samma möjligheter och till viss del är det nog sant, men i så fall kvarstår ändå den bistra sanningen att manliga kompositörer var mer framstående oavsett orsaken till detta. Vidare kom de flesta komponister av klassisk musik från Europa, eller känner någon av mina läsare möjligtvis till någon framstående nigeriansk symfoniker, eller kanske någon briljant afghansk tonsättare av kammarmusik?
Det finns fullblodsidioter (jag kan inte kalla dem för något annat) som på fullt allvar anser att kvinnor, utomvästliga individer och varför inte människor med avvikande sexuell läggning ska inkvoteras i våra symfoniorkestrar. För det första består symfoniorkestrarnas repertoar huvudsakligen av västerländsk musik, men det är väl förstås diskriminerande även om det till exempel inte finns någon somalisk motsvarighet till Beethoven. För det andra finns det gott om kvinnliga musiker i orkestrarna även om könsfördelningen kanske inte är helt jämn. Att tillämpa könskvotering är att grovt förolämpa alla de skickliga kvinnor som har tagit sig fram på egna meriter och det är så lågt att det inte finns ord för att beskriva det.
Den klassiska musiken under attack
I Sverige måste man självfallet skämma ut sig. Förra året läste jag om något som Stockholms konserthus benämnde ”Ladies vs Beethoven”:
”Under år 2020 kommer hela musikvärlden att fira Ludwig van Beethovens musik med anledning av hans 250-årsjubileum. På Konserthuset Stockholm uppmärksammas detta genom 28 konserter under året – bland annat genom en stor orkesterfestival. Samtliga av Beethovens symfonier kommer att presenteras, men denna gång tillsammans med verk av framstående kvinnliga kompositörer från 1800-talet fram till i dag.”
Vad har så kallade ”framstående kvinnliga kompositörer” med Beethovens symfonier att göra? Ingenting! Jag är ganska bevandrad i musikhistorien och om det finns verk av framstående kvinnliga kompositörer så är det inget jag har hört. P2 vräker ut denna smörja i parti och minut vilket är en av orsakerna till att jag så sällan orkar lyssna till deras musikutbud, mer om detta missfoster till radiokanal nedan. ”Ladies vs Beethoven” är ett skolexempel på när man ägnar sig åt ideologi i stället för musikkultur. Huruvida den där festivalen blev av vet jag inte. Många konserter ställdes in på grund av pandemin – inget ont som inte har något gott med sig.
Det kvinnodominerade P2
Det är helt uteslutet att P2 har anställt sina presentatörer för att de var de dugligaste de kunde hitta. Ofta står det en stank av kvinnligt känslojolm kring presentationerna. Flera av dessa inkvoterade förmågor tycks inte ha en aning om att det kan vara av intresse att få fullständiga upplysningar om den musik som spelas. De kanske talar om vilken orkester det är som framför stycket, men struntar i att upplysa lyssnarna om vem som dirigerar vilket för många av oss kan vara av intresse. Lägg där till all meningslös musik av kvinnliga kompositörer som de tycker sig ha rätt att pracka på oss och det blir lättbegripligt varför kanalen inte går att lyssna på. När de väljer musik efter kön på kompositören i stället för att ta hänsyn till verkets kvalitet är det endast torftig kulturmarxistisk ideologi, inte musikkultur! Många av deras folkmusikprogram är också tämligen exotiska – är det någon som är förvånad?

Clara Schumann. Foto: Wikimedia Commons.
Clara Schumann, född Wieck (1819-1896) var gift med den framstående kompositören Robert Schumann (1810-1856). Clara var en berömd konsertpianist och hon skrev också en del musik. Den spelas ibland, dock inte på grund av att den håller en hög kvalitet, utan därför att den är skriven av en kvinna. Jag påstår inte att hon inte har skrivit något bra, men det jag har hört är opersonligt och intetsägande.
Fanny Hensel, född Mendelssohn Bartholdy (1805-1847) var syster till den välkände kompositören Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847). Flera berömda tonsättare var underbarn, men det unika med Felix Mendelssohn är att han skrev så fulländad och personlig musik redan i unga år. Ett lysande exempel är hans konsertuvertyr till ”En midsommarnattsdröm” komponerad 1826 och uruppförd 1827. Enstaka feministiska musikstudenter har hävdat att en del av den musik som Felix skrev som underbarn i själva verket minsann komponerades av systern Fanny. Hur kommer det sig då att den musik som hon komponerade i eget namn inte håller samma kvalitet och inte är lika personlig som broderns?
Ett hårresande påstående

Johann Sebastian Bach som vaxdocka. Foto: Flickr/Cliff.
Johann Sebastian Bach (1685-1750) skrev sex sviter för solovioloncell. En så kallad forskare vid namn Martin Jarvis påstod att dessa cellosviter inte alls var skrivna av Johann Sebastian. Nej, de skrevs egentligen av hustrun Anna Magdalena Bach (1701-1760). Detta hårresande påstående har aldrig gått att föra i bevis, kanske på grund av att ingen mer musik av Anna Magdalena har påträffats. Martin Jarvis har rättmätigt hånats av seriösa Bach-forskare och av cellisten Steven Isserlis för denna märkliga teori.
Det finns gosskörer, flickkörer, ungdomskörer innehållande sångare av båda könen, damkörer, manskörer, vanliga blandade körer och kanske ytterligare någon sorts kör som jag har missat. Här handlar det inte om identitetstjafs utan om vilken röstklang man strävar efter. Det närmaste identitet vi kan komma i detta sammanhang är pensionärskörer, men de strävar nog inte efter att sjunga på elitnivå. Det finns en diger repertoar för alla sorters körer. Jag finner det därför motbjudande när jag drabbas av att höra sånger skrivna för manskör framföras av en blandad kör, eller ännu värre av en damkör bestående av kärringröster som har passerat bäst före-datum. För en tid sedan drabbades jag av att höra ”Längtan till landet (Vintern rasat ut)” av en blandad kör! Denna sång ska framföras av karlar, pipiga kvinnoröster göre sig icke besvär.
För att Ingrid & Maria ska kunna fortsätta arbetet med att dra fram mörkermännen i ljuset, behöver vi din hjälp. Använd MediaLinq-knappen ovan för att stötta oss med mindre belopp, sätt in ett engångsbelopp via bankgiro eller Swish – eller via Donorbox här nedanför. Du kan också välja att blir månadsgivare via Donorbox. Tack för ditt bidrag!
BG: 831-4742
Swish: 0709963377
Villkor för kommentarsfältet
Ingrid & Maria tar inget ansvar för kommentarer som skrivs på denna webbsida. Den som kom-menterar är själv juridiskt ansvarig. Kommentarer förhandsgranskas inte och är inte redaktionellt material. Kommentarer som bryter mot våra regler tas bort vid efterhandsmoderering.
Klicka här för att läsa mer om våra kommentarsregler. >
0 kommentarer