Det är verkligen hemskt att flera generationer har fått lära sig dessa otäcka svenska visor. Vi förfäras väl alla av dessa förlegade värderingar som finns i texterna och de äckliga västerländska melodierna. Om eländet ändå ska sjungas måste vi se till att de förlegade texterna anpassas till den tid vi lever i.

Elsa Beskows illustration av Ekorrn satt i granen.
Ta ”Bä, bä, vita lamm”. Denna visa präglas av en synnerligen kolonial vithetsnorm. Vore det inte mer inkluderande med ”Mu, mu, svarta ko”? Någon kanske identifierar sig som en ko. Det går verkligen inte för sig att ändra texten till ”Nöff, nöff, svarta hund” eftersom både grisen och hunden är haram och då känner sig vissa väldigt kränkta.
”Ekorrn satt i granen” måste förbjudas och alla exemplar av texten måste brännas. Det finns inget feministiskt perspektiv i denna bakåtsträvande visa och vad menas förresten med ”skulle skala kottar”? Vi förstår nog vad som menas med ”den långa ludna svansen” – sexistiskt är vad det är. Usch!
Mors lilla Olle kan väl få finnas, det vill säga om den tillrättaläggs litet. Här finns ju både en mor och hennes son som det naturligtvis är möjligt att ha en hel massa kön på vid behov. Sedan finns det också en björn, så här kan något verkligt normkritiskt skapas.
Guilt by association
Alice Tegnér (1864-1943) hade fräckheten att tonsätta en text skriven av Anna Maria Roos (1862-1938) och denna högerextrema text inleds med de förfärliga orden ”Blåsippan ute i backarna står” och här visar de båda damerna sina fula trynen. De var främlingsfientliga nazister, fascister och islamofober. Alla vet att blåsippan är Sverigedemokraternas partisymbol och kom inte dragande med att detta parti bildades långt efter de båda högerextrema damernas bortgång, för det hör verkligen inte hit.
Sockerbagaren är en förlegad visa, men den går att anpassa till våra dagars värderingar.
”En flyktingsmugglare här bor i staden, han smugglar skäggbarn mest hela dagen, han smugglar stora som leker små, så att de lättare PUT ska få.
Och på hans fartyg finns det afrikaner, det finns araber och så afghaner, och en batikhäxa kan de få, så de har någon att sätta på.”
Vart ska du gå min lilla transa
Det går verkligen inte för sig att komma dragande med trams som ”Vart ska du gå min lilla flicka” för det finns alltid de som kan känna sig kränkta då. Nedanstående växelsång passar bättre nu. Klas Qvist är medförfattare till nedanstående text.
”Vart ska du gå min lilla transa? Jo jag ska ge mig ut och dansa. Med vem då du lilla tärna? Med en hen som saknar hjärna. Får jag byta kön, får jag byta kön? Ja det får du gärna. Får jag byta kön, får jag byta kön? Ja det får du gärna.”
Redan som ganska liten avskydde jag många barnvisor. Jag tyckte att en hel del texter var larviga och jag tyckte också att somliga melodier var undermåliga. Alice Tegnérs visor har enkla men fina melodier. De är en väsentlig del av det svenska kulturarvet och dessa visor har sjungits av många generationer. Får de som är barn nu lära sig dessa visor, eller är dessa sånger något som ska slaktas på mångkulturens altare? Om så är fallet är vi väldigt, väldigt illa ute.
Ett par kuriositeter
”Betlehems stjärna” är en dikt av Viktor Rydberg (1828-1895) som Tegnér har tonsatt. Det är en av våra allra vackraste julsånger och vi känner alla inledningsorden ”Gläns över sjö och strand, stjärna ur fjärran”. När den sjungs har den två verser, men Rydbergs dikt har fyra.
Sockerbagaren avslutas med orden ”och är du snäller så kan du få, men är du stygger så får du gå”, men från början löd dessa rader ”Och har du pengar så kan du få, men har du inga så får du gå”. Det var Alice Tegnér själv som gjorde förändringen innan visan publicerades.
LÄS MER: God ton med Gudmundur – del 92: Sedvanlig självgodhet från public service
För att Ingrid & Maria ska kunna fortsätta arbetet med att dra fram mörkermännen i ljuset, behöver vi din hjälp. Använd MediaLike-knappen ovan för att stötta oss med mindre belopp, sätt in ett engångsbelopp via bankgiro eller Swish – eller via Donorbox här nedanför. Du kan också välja att blir månadsgivare via Donorbox. Tack för ditt bidrag!
BG: 831-4742
Swish: 0709963377
Villkor för kommen-tarsfältet
Ingrid & Maria tar inget ansvar för kommentarer som skrivs på denna webbsida. Den som kom-menterar är själv juridiskt ansvarig. Kommentarer förhandsgranskas inte och är inte redaktionellt material. Kommentarer som bryter mot våra regler tas bort vid efterhandsmoderering.
Klicka här för att läsa mer om våra kommentarsregler. >
0 kommentarer