
Nicolai Sennels.
Sjuttio procent av de intagna i det danska ungdomsfängelse där jag arbetade hade muslimsk bakgrund. När man har folk i terapi kommer man ofta djupt in i deras tankegångar, känslor och livshistoria. I mitt arbete med de muslimska fångarna kände jag mig tvungen att läsa deras religiösa texter, och jag lade mycket tid på att få mina muslimska klienter att lära mig om deras kultur och livet i såväl deras bostadsområden som deras hemländer.
Under de hundratals samtal jag hade med dem hittade jag fyra psykologiska faktorer som skiljer dem från oss andra – och som gör dem mer kriminella. Dessa fyra faktorer är vrede, självkänsla, ansvarstagande och tolerans.
Nummer ett: Vrede
I de flesta Västländer ser vi vrede som ett tecken på svaghet. ”Små hundar skäller mest”, som vi säger i Danmark. Att visa vrede är hos oss ett av de snabbaste sätten att tappa både ansiktet och sin sociala status. Därför övar vi oss automatiskt på att behärska denna känsla som annars, både i stort och smått, kan förstöra så mycket för oss själva.
I muslimska kulturer är det precis tvärtom. Där ses vrede som en styrka. Man talar om ”helig vrede”, och man firar till och med vredesfyllda helgdagar (ibland med sårade och döda som följd).
När en behärskad dansk möter en arg muslim uppfattar båda parter varandra som svaga. Dansken har kanske ordet och logiken i sin makt och försöker hjälpa muslimen att förstå – men muslimen slår i regel först. Och om inte dansken, eller det danska samhället, slår tillbaka med ännu större kraft, känner muslimen att han har vunnit och att hans strategi fungerar.

Vill man leva i någorlunda harmoni med muslimer i Väst, måste man slå mycket hårdare än de gör, skriver psykologen Nicolai Sennels.
Därför håller jag, utifrån min psykologiska synvinkel, helt med om det sätt på vilket Israel hanterar angrepp från Gaza. Jag ställer mig också bakom sättet som danska hyresvärdar behandlar familjer med våldsamma barn – kastar ut dem. Men ska inte nödvändigtvis slå först, men man ska slå hårdast om man vill leva i något slags harmoni med muslimer.
De ska veta att man är den starkaste. Men blir tvungen att tala maktens, ibland också våldets, klarspråk.
För humanistiska och demokratiska danskar kan detta vara en svår insikt.
Lyckligtvis håller många politiker långsamt på att upptäcka detta, vilket nu leder till fler utvisningar. Min upplevelse som fängelsepsykolog var att utvisning är det enda de verkligen fruktar. Livet i ett danskt fängelse är oftast inte mer obehagligt än det man lever i en muslimsk familj eller i ett gäng.
Nummer två: Självkänsla
I Västvärlden i allmänhet och kanske i Danmark [Skandinavien] i synnerhet ser vi förmågan att hantera kritik på ett lugnt sätt som ett tecken på god självkänsla. Om kritikern har rätt så säger vi tack för hjälpen. Om han har fel kan vi vara vänner ändå.
Detta ger oss rika möjligheter att lära av varandra och därmed förbättra oss själva och vårt samhälle. Ta bara vår djupt rotade tradition av religionskritik som har gjort oss fria att skapa demokrati och vetenskapliga mirakler.
Även här förhåller det sig helt motsatt med muslimer.
Deras hedersbegrepp skapar skröpliga och glasartade personligheter som inte tål den minsta kritik eller ett nederlag. Detta manifesterar sig i dålig bildning och en uppblåst attityd hos de unga män som vill skrämma omgivningen från att se dem som de osäkra människor de egentligen är.
Det de kallar ”heder” handlar enligt allmän psykologi mest av allt om låg självkänsla.
Nummer tre: Ansvarstagande
Vi psykologer talar om locus of control – kontrollområdet. Man kan styras av inre kontroll, vilket betyder att man till övervägande delen upplever att man styr sitt eget liv. Eller så styrs man av yttre kontroll, och upplever då att ens liv mestadels styrs av krafter utifrån.

I Västvärlden styrs vi av inre kontroll, vilket ger oss god självkänsla och ett öppet sinnelag. Foto: HDWallSource.com.
I Västvärlden, och kanske framförallt i norra Europa, styrs vi primärt av inre kontroll. Vi upplever att våra egna val och vårt sätt att hantera känslor och situationer på är avgörande för om vi når framgång och succé – eller om vi lider och har problem.
Att vi styrs av inre kontroll gör oss till kaptener i våra egna liv, och detta är en mycket bra grogrund för en spännande inre och yttre utveckling.
I den muslimska världen styrs man generellt av mycket stark yttre kontroll. Här handlar allt om inshallah (om Allah vill) och allt styrs av manliga auktoriteter. Bristen på frihet och vilja att ta ansvar för sitt eget liv leder till personlig omognad och kulturell stiltje – samt till muslimernas världsberömda och djupt pinsamma offermentalitet. Det är alltid någon annans fel.
Nummer fyra: Tolerans
I framförallt Västeuropa och USA ses det som en positiv egenskap när människor är nyfikna och toleranta. Det ger oss möjligheter att utbyta synpunkter med ett sinne som är öppet för att lära sig något nytt. Och det gör att vi kan leva i harmoni med varandra trots politiska och religiösa skillnader.
Inom islam är öppenhet och tolerans en synd. Här ska man hålla rejält avstånd till otrogna – och allt det vi står för ska bekämpas. Om du har nerver till det så försök att dyka ner lite i Koranen (Allahs uppenbarelser) och Haditherna (Muhammeds sedvänjor), så ser du hur hatiskt och fruktansvärt religionen predikar sin intolerans för de otrogna.
Det finns talrika exempel på muslimska flickor och kvinnor som har mördats för att de öppnat sig för västerländsk kultur och kanske till och med tagit en pojkvän från en annan religion. Exemplen är också många på de människor från olika riktningar inom islam som gått i krig med varandra rörande var kommatecknen ska placeras i Koranen.
Det är inte svårt att föreställa sig vad som händer när en öppen och tolerant kultur lever i samma land som en stängd och intolerant kultur: De öppna och toleranta ger upp och med ett osmotiskt tryck breder den stängda och intoleranta kulturen ut sig över alltsammans.
Till sist kommer allt att på ett eller annat sätt smaka som islam.
Islam gör dem kriminella
Man behöver inte vara psykolog för att förstå varför människor som vuxit upp med en mer positiv syn på vrede och ett glastunt hedersbegrepp blir mer aggressiva och farliga än behärskade icke-muslimer. Eller varför känslan av att vara det förtryckta offret gör att de ger sig själva rätten att använda de förföljdas och förtrycktas gerillataktik.
Alla knep är tillåtna när den orättfärdiga övermakten ska bekämpas – exempelvis terror och dominanskriminalitet (kriminalitet som inte har berikning utan underkuvande som sitt primära mål).
Samtidigt demoniserar och avhumaniserar islam de otrogna, vilket gör det psykologiska steget att ta till våld mot oss betydligt kortare. Vill man leva i någorlunda harmoni med muslimer måste man slå mycket hårdare än de gör.
Dessutom måste vårt samhälle bli mycket mer auktoritärt och konsekvent än vi egentligen vill – eftersom muslimer är vana vid att bli styrda utifrån. Vi måste ha tydliga krav och tydliga konsekvenser när kraven inte följs.
Konsten att hjälpa

Den danske filosofen Sören Kierkegaard. Foto: Wikipedia.
Detta låter kanske hårt och hjärtlöst. Men man kan inte hjälpa folk om man inte möter dem där de befinner sig. Detta är psykologins viktigaste bidrag till utlännings- och integrationsdebatten.
Vi måste erkänna att muslimer är annorlunda – att de tänker, uppfattar och kommunicerar på ett helt annat sätt än vi gör.
Som vår danske Søren Kierkegaard formulerade det i sin text om Konsten att hjälpa.
”Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål måste jag först finna henne där hon är och börja just där.
Den som inte kan det lurar sig själv när hon tror att hon kan hjälpa andra. För att hjälpa någon måste jag visserligen förstå mer än hon gör, men först och främst förstå det hon förstår.
Om jag inte kan det hjälper det inte om jag kan och vet mera.”
Fotnot: Nicolai Sennels bok är utsåld på danska, men finns att köpa på svenska eller engelska.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på 24nyt.dk.
Gillade du den här artikeln? För att Ingrid & Maria ska kunna fortsätta arbetet med att dra fram mörkermännen i ljuset, behöver vi din hjälp. Sätt in ett engångsbelopp via bankgiro, Swish eller PayPal – eller bli månadsgivare via Donorbox här nedanför. Tack för ditt bidrag!
BG: 831-4742
Swish: 0709963377
Paypal: ingridcarlqvist@gmail.com
Villkor för kommentarsfältet
Ingrid & Maria tar inget ansvar för kommentarer som skrivs på denna webbsida. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig. Kommentarer förhandsgranskas inte och är inte redaktionellt material. Kommentarer som bryter mot våra regler tas bort vid efterhandsmoderering.
Tack för texten, vill minnas att ni lyft fram
Nicolai Sennels och hans arbete tidigare.
Det som nu väcker minnen är barnböckerna med privatdetektiven Ture Sventon och den mystiskt ödmjuke Herr Omar med sin flygande matta.
(Åke Holmbergs nio böcker 1948-1973.)
Författaren Holmberg har givit oss en tillrättalagd bild av islam som en ödmjukt underdånig religion.
Skulle någon barnbok döskallemärkas i bibliotekens utbud är det Ture Sventon med Herr Omar i släptåg, hellre det än Tin Tin.
Berättelser ur ”Tusen och en natt” här skönjes islams syn på otrogna, läst i barndomshemmets halvfranska band.
Ps
Där även halvfranska Fänrik Ståls sägner stoltserade på hyllan.
CARL SCHIOTZ WIBYE on Saudi Support of Terrorism
https://www.youtube.com/watch?v=tpExsynefXk
Eftersom det inte finns något exempel i världen på en muslimsk lyckad integration så finns det inget hopp för det i framtiden heller. Andra invandrargrupper har lättare att assimileras, men muslimer kräver att andra ska assimileras med dem annars blir muslimer kränkta och det ropas på islamofobi.
Lars Vilks är ett exempel på hur aggressiva och kränkta muslimer blir när yttrandefriheten användas till just vad yttrandefriheten skall användas till.
E Black Friday muslimsk hyllning till svarta flaggan ? Jakten på ansiktsprit..tops och för små tröjor börjar. Idag Tisdag e det Blå Tisdag. Alla högerfolks muffin med kaffe dag. Man insuper dagens täta dimma vid den sprängda ytterdörren…två meter bort har sprängarens lösa mage gjort avtryck i busken. Slaget vid Brömsebro vägen. Sen snabbt ner till ICA en påse muffins och snabbt hem igen. Starkt kaffe och en torr cuba cigg från Castros glömda vänster låda. Hostattack och glädje över Blue Tuesday.
Det går inte att integrera troende muslimer vad än regeringen säger. Ju flera Ju flera problem. Det är S regeringens fel med C, Mp, V., L, som ordnat gräddfil till vårt välfärdssystem. Sjukvård, Bostad, bostadsbidrag, Pension,Socialbidrag. Brandskattad Träl.
Ta på gamla jackor folks. Damberg o polisen kollar om det är Dior eller Dressman. Ta med kvitto och födelseavi. Heter ni Persson vlir det tufft. När man är ute och går ser man många äldre från annan kultur med bamse mobiler fina Damberg jackor och guldtänder vaffooo för vi dom?
Något av det bästa jag läst på länge.
En god förklaring på ”vissa grupps” omöjlighet att assimilera (eller integrera) i ett svenskt samhälle.
(Integration används ofta i Sverige som synonym till assimilation. Det är dock två helt skilda saker!)
Det här gav mig en aha-upplevelse. Tack för informationen.
mycket bra artikel!!!!
Så har vi lärt oss huvudorsaken/-erna till att Sveriges riksdag 1994 tog beslut om att konkret (dock utan lunskap därom) göra det omöjligt för islam att officiellt etablera sig som en godkänd religion i vårt land [vilket lärans potentater kringgick med strategisk finess/krigslist (gråtande barn)].
Det gjorde Rd. genom att låta besluta om att inkorporera Europarådets konvention ”till skydd för människans fri- och rättigheter” som konstituell ’grund’/bas, för svensk författning/Grundlag!
SFS1994:1219 avd.1 art.9 innefattar ett glasklart KRAV på religiösa läror/ideologier om att de SKALL, citat:
”innefatta friheten att BYTA religion eller tro”, slut citat.
Detta ”krav” konkretiserar ’omöjligheten’ för islam att på laglig väg göra det islams strategi/strateger gör i vårt, sett ur islamskt perspektiv: ’ockuperade landet’- Sverige!
Finns denna artikel på Engelska?
Det finns ett land som hyfsat har integrerat muslimer, nämligen Singapore. Jag har bott där i många år som lokalbefolkning, inte expat, och har lärt mig en hel del om integration. Och det är just som sägs i artikeln: samhället måste ha hårda lagar och regleringar, hårda straff som efterlevs, osv. Till exempel får inte religionsförkunnare kritisera andra religioner, det bestraffas med fängelse. Det här gäller lika för alla och är ingen slapp lag som HMF. Mässor och annat får inte heller hållas i hemmet då det är störande. Disciplinen i skolorna är sträng och man mjukar upp det eftersom det hämmar kreativitet och utveckling.
Muslimerna tillåts att ha en egen lagstiftning inom familje- och äktenskapsområdet.
Jag har flera vänner som är muslimer och det är vanligt att man umgås över religionsgränserna. När man bjuder hem muslimer får man hålla reda på maten så att de inte behöver äta fläskkött. När jag blev hembjuden till andra brukade det oftast serveras spaghetti till mig eftersom de inte visste vad jag åt. Det blir också allt vanligare med blandäktenskap, vilket bara är trevligt.
Jag tycker artikeln var bra och den sätter fingret på huvudproblemet: Att vi måste lära oss att förstå muslimer och hur de fungerar innan vi blir ett muslimskt kalifat.
Jag har svårt att tro att han vet särskilt mycket om hur Israel behandlar Palestinier. Bäst svar får man faktiskt i Talmud. De behandlas som boskap och ska utrotas eller förslavas. Hur man kan försvara Israels beteende, som befinner sig på stulet land är mig obegripligt. Dessutom har väst sedan 2001 genom olagliga krig haft ihjäl 27 miljoner muslimer. Om någon åkallar Guds vrede för denna orätt så är det även min Gud. Även om jag helt är emot att Sverige ska ha en massa muslimer. Helt befängt. Som att be om problem.